Brun sovs


Brun Sovs

Denne brune sovs er ulig nogen anden brun sovs. Den er kalorielet, billig og nem at fremstille og det tager kun 5min! Her er den serveret med linsefarsbrød, kartofler, diverse grøntsager og rødkål. En klassisk vegansk juleret. Linsefarsbrødet kan findes, hvis man googler “linsefarsbrød.” Jeg erindrer ikke hvem, der står bag opskriften. Men denne sovs er i al fald min 🙂

Ingredienser:
Vand, mel, grøntsagsbouillon, sojamælk(eller plantefløde), sovsekulør og laurbærblade.

Fremgangsmetode:

Bland vand og mel til en jævning i en kasserolle. Jeg bruger ikke det dér med mål, så prøv dig frem og håb, at du besidder samme mirakuløse, kulinariske intuition som Maksen.
Når du har opvarmet jævningen imens du pisker den med en gaffel, tilføjer du x mængde bouillon. Fx 1/2 bouillon-terning eller en teske, hvis du bruger den fra dåse. Så tilføjer du et par laurbærblade og når det virker som en jævnt tekstureret masse(whatever that means), tilføjer du en sjat sojamælk eller fløde, igen mængde efter ønske. Du kan faktisk godt helt undlade dette, hvis du er VIRKELIG nærig og kalorieforskrækket. Men jeg anbefaler at du investerer pengene og kalorierne. Så rører du sojakulør i til sovsen har den farve, du ønsker og smager til med salt og evt. lidt peber, sukker eller whatever floats your boat. Lad simre i et par minutter og så er du klar til at hælde vidunderproduktet ud over dine juleherligheder (ok, altså ikke brunkagerne!).

Kommentarer